Nősztorik - Palik Vera

Végzettség: könyvelő, adó és pénzügyi tanácsadó

Munkakör: Könyvelő irodát és szoftverfejlesztő cégcsoportot vezetett nyugdíjazásáig

Palik Vera a folyamatos fejlődésbe vetett erőfeszítésben hisz. Fontos szerepe volt a rendszerváltás idején az adózási jogszabályok kialakításában és fejlesztésében, mindezt társadalmi munkában végezte a VOSZ-on keresztül. Olyan könyvelő szoftver kidolgozása fűződik nevéhez, amit most 2500 vállalkozás alkalmaz napi szinten. Rengeteg cég köszönheti megalakulását neki. Családanyaként, vezetőként, vállalkozóként, oktatóként és tanácsadóként is megtalálta a helyét, amit a támogató családi háttérnek is köszönhet.

Mindezekről és saját karrierútjáról is vallott nekünk: Palik Vera története következik.

 

Édesapám és édesanyám is vállalkozó volt, akiktől sokat tanultam. Anyukám feladata volt az ügyfelekkel való kapcsolattartás.

A Bajai Vízügyi Igazgatóságon kezdtem a pályámat, ahol látva a fejlődőképességem támogatták a tanulmányaimat, így 3 felsőfokú képesítést is szereztem munka mellett. Folyamatosan lépdeltem felfelé a ranglétrán, ami azért kiemelkedő, mert az igazgatóságnál az irodában dolgozó nőkön kívül mindenki férfi volt. Hamar megtanultam hogyan tudom mindenkivel megtalálni a közös hangot végzettségtől és beosztástól függetlenül. Ezt követően egy hírközlési GMK-hoz mentem el másodállásban dolgozni, ahol a könyvelés olyan kombinációit tanultam meg, amik fontos alapot adtak a későbbi vállalkozásomhoz. Úgy hozta a sors, hogy ennél a cégnél is nagyrészt férfiak dolgoztak, akikkel könnyen megtaláltam a közös hangot. Úgy érzem, hogy ez rengeteget segített a későbbiekben, mert a könyvelő cégünkkel üzleti kapcsolatban állók 90%-a férfi volt.

Ahogy lehetőség adódott az önállósodásra, azonnal elkezdtem vállalkozási ötleten gondolkodni. A cégcsoportunk jogelődje, a Forint GMK volt. 1988-ban alakult melynek kezdetek óta tulajdonosa vagyok. Egy középiskolai osztálytársammal kezdtük, ő 1989-ben kivált a cégből, így most már csak én vagyok az egyetlen, aki a kezdetektől tulajdonos. Először egy ügyvédi irodának könyveltem, majd az ügyvédekkel együtt pénzügyi és gazdasági jogi területre specializálódtunk, így lefedtük a teljes vertikumot és egy „csomagban” tudtunk ajánlani könyvelői szolgáltatást különböző jogi formákra vetítve. A legfontosabb alapelvünk a mai napig az, hogy mindent legálisan szabad csak csinálni, mert így biztos a fejlődés lehetősége.

„mindent legálisan szabad csak csinálni, mert így biztos a fejlődés lehetősége”

Ez a modell annyira sikeres lett, hogy az első évben nyereséggel zártunk, a nyereség nagy részét visszaforgattuk a cégbe, így tudtunk önálló irodát venni és nagyobb helyre költözni, majd bővíteni a létszámot. Sokat tanultunk egymástól az üzlettársammal, a kollégákkal, a korábbi munkahelyekről hozott tapasztalatokból, így mindenki jól járt, mert fejlődni tudtunk. 1989-ben történt, hogy a barátnőmmel, aki az üzlettársam is volt, összetettük az összes pénzünket és a megyében elsőkként vettünk egy IBM számítógépet, ami hatalmas dolognak számított akkor. Ezután tovább terjeszkedtünk, tovább növeltük az irodánk méretét és három év múlva már öt alkalmazottal dolgoztunk. Kinőttük a régi irodát, újra költözni kellett.

Párhuzamosan jogszabályalkotásban is részt vettem a VOSZ és az Adókamara alapító tagjaként. Ennek köszönhetően az adózás terén felbecsülhetetlen szaktudásra és kapcsolati tőkére tettem szert, így mindig volt kivel megbeszélni az esetleges problémákat. Már a rendszerváltozás idején gyakran kikérték a véleményünket. Ekkor jöttünk rá, hogy az adózást modernizálni lehet, hiszen az IBM gépek egy nyomtatóhoz kötve 2-3 perc alatt elvégeztek több napos munkát is. Megismerkedtem Baloghy Gáborral, aki a Keszthelyi Egyetemen volt informatikus. Ő írta a bevallásokhoz használt akkori szoftvereket. Megbeszéltük, hogy milyen egyéb szoftveres fejlesztésekre lenne szükség. Nagyon gyorsan, alig másfél hónap alatt el is készítette ezeket a módosításokat. Másfél év múlva pedig önálló programot adtunk ki, ami itthon kuriózum volt akkor. Miután láttuk, hogy a szoftver sikeres, megkértem Baloghy Gábort, hogy hagyja ott az egyetemet, legyen ő is vállalkozó és dolgozzunk tovább a Forint Soft-os programokon és csináljuk meg a többi modult is. Eddigre már összesen 8 alkalmazottra bővítettük a csapatot az irodában. A megtermelt nyereségünket arra fordítottuk, hogy a szoftver ugrásszerűen fejlődhessen, emellett pedig népszerűsítő előadásokat tartottunk országszerte.

A pénzügyminisztériumi szakértők folyamatosan kikérték a VOSZ és az Adókamara véleményét a gyakorlati tapasztalatokról. Fontos szerepünk volt az elektronikus bevallások kialakításában is, nagyon jó volt a személyes kapcsolatunk is. A VOSZ-os és az Adókamarás feladatokat társadalmi munkában végeztem, folyamatosan nőtt a hírnevem, aminek köszönhetően egyre több ügyfelünk lett. Baloghy Gáborral közösen 20 évig működtünk együtt például a NAV-val a fejlesztések tesztelése terén társadalmi munkában, hiszen mindenki közös érdeke volt, hogy az adózás a megfelelő irányba változzon.

Jelenleg is a saját szoftvercsomagunkat fejlesztjük, kb. 2500 felhasználónk van, ebből 1500 tényleges könyvelő iroda. Nagyon jó érzés, hogy az én korosztályom lassan kivonul az aktív életből, de a fiatal utódaink mind a cégnél maradtak és viszik tovább, amit elkezdtünk, folyamatos létszámnövekedéssel. A jelenlegi szoftveres ügyvezetőnk is pályakezdőként került hozzánk, most ő vezeti a szoftverrel foglalkozó cégünket. A mai napig visszaellenőrizzük a szoftver jogszabályi megfelelését, úgy hogy a szoftverfejlesztő irodának is van könyvelő részlege. Így nálunk ritkán fordul elő hiba, amire külön büszkék vagyunk.

„Nagyon jó érzés, hogy az én korosztályom lassan kivonul az aktív életből, de a fiatal utódaink mind a cégnél maradtak és viszik tovább, amit elkezdtünk.”

A családi kötelesség mindig fontos szerepet töltött be az életemben. Egy bátyám van, ő 10 évig Algériában volt mérnök a 70-es években, a távolság miatt a szüleim ápolása is rám maradt. A férjemre mindig támaszkodhattam, a sikerem kulcsa, hogy ő is tevékenyen részt vett a gyermeknevelésben. Újjáépítettük a szülői házat is. Az akkor 13 éves fiam is segített az apjának, amiben csak tudott. Az édesapám is sokat foglalkozott az unokájával, együtt építettek fából-vasból mindenfélét. Így mindig volt a fiam előtt jó példa, úgy gondolom, hogy ez is szerepet játszott abban, hogy ma sikeres a pályáján. Papíripari mérnök lett és természetesen több nyelven beszél. Három unokám van, akikre szintén nagyon büszke vagyok. A családunkban a taníttatás folyamatos hagyomány, én is jártam már gyerekkoromban zongorázni és nyelvet tanulni, ezt az értékrendet adtam át a fiamnak is. Úgy gondolom, hogy a gyerekeket a szülőknek keményen kell fogni. A nagyszülők úgyis dédelgetik és kényeztetik az unokákat, viszont a szülőknek kell nevelni. Mindig figyeltem arra, hogy legkésőbb 6-ra otthon legyek, legyen közösen eltöltött időnk. A férjemmel együtt, a gyermekünkön kívül, egymásra is odafigyeltünk.

„Mindig figyeltem arra, hogy legkésőbb 6-ra otthon legyek, legyen közösen eltöltött időnk.”

Nyáron arra is külön gondoltunk, hogy legalább egy két hetes időszakra bezárjuk az irodát, hogy mindenki el tudjon menni, pihenni és feltöltődni. Kiemelném, hogy az alkalmazottaknak is „kötelező” volt elmenni, nyaralni, mert azt szerettük volna, ha nem égnek ki a munkától. A férjemmel együtt, több nagy utazást tettünk, az egyikkel az álmom is megvalósult, mert körbe autóztuk a skandináv vidékeket. Minden évben tartottunk közös csapatépítő tréningeket is a cégnél. A könyvelő irodában csak nőkkel dolgoztunk együtt, férfiak az informatikai vonal miatt kerültek a cégbe. Arra büszkék vagyunk, hogy az alkalmazottaink többsége nagyon hosszú ideje dolgozik nálunk, van, aki gyakornokként kezdte és mai napig is nálunk van.

A szoftvercsomagunk azért is kelendő a mai napig, mert biztosítunk hozzá megfelelő asszisztenciát könyvelői és informatikai oldalról is egyaránt. Ez a mai napig kuriózumnak számít itthon.

Szerintem a sikeres vezetés titka, ha a vezető megismeri az általa vezetett szakterület gyakorlati oldalát. Ez alapján tudja meghatározni például, hogy egy egységnyi idő alatt mennyi munkát lehet elvégezni. Fontos, hogy minden alkalmazott úgy érezze, hogy hasznos dolgot csinál a cégen belül és ha ehhez a tisztességes fizetés is megvan, akkor az alkalmazottaink hűségesek lesznek hozzánk. Ehhez a munkakörhöz kell a határozott fellépés. Nem szabad elhanyagolni a cég megjelenését sem, értem ez alatt a ruházatot és az illedelmes viselkedést is.

A jövőbeni terveim megértéséhez kell tenni egy rövid kis személyes, illetve történeti kitérőt. Szerencsénk volt és lehetőségünk volt sokat utazni. Egyszer Skóciában nyaraltunk, ahol egy egykori bányában voltunk, amit turisztikai központtá alakítottak. A helyszínen adott volt a gyönyörű környezet és egy exkluzív múzeumot hoztak létre az Angol Királynő javaslatára. Ekkor gondoltuk azt, hogy nálunk is sok munkahely szűnt meg, ezért fel kéne lendíteni a turizmust Baján. Anyukám sokat mesélt a dunai halászok életéről és a hajómalmokról, ezért megálmodtunk egy halászati mini skanzent és egy hajómalmot, hiszen valaha 51 hajómalom őrölt ezen a Duna szakaszon. Sok halásztanyát láttam a Dunán, innen jött az ötlet, hogy alakítsunk egy egyesületet (Bajai Hajómalom Egyesület), városi összefogással. 9 évvel ezelőtt, megépítettük a Duna parton a skanzent, ahol 3 „patics” falú házban mutatjuk be a halászok szerszámait, hálóit és életmódjukat. A leleményességük példa lehet a mai ember számára. Azóta 2017-ben átadásra került a hajómalom is, melyet széleskörű vállalkozói kapcsolatomnak köszönhetően, kb. 100 vállalkozás támogatott, az Önkormányzaton kívül.

„A jövőbeni tervem: Az elkészült hajómalom dunai kikötőjének megépítése, hiszen valaha a Duna erejét felhasználva, a mi Duna szakaszunkon 51 hajómalom őrölte Bácska gabonáját.”

Baja abban az időben, a malmoknak is köszönhetően gazdag kereskedő város lett. Ezt mutatjuk be. 2011-re fogadóképesek lettünk, a látványosságon túl már gyerekeknek is tudtunk különböző kézműves foglalkozásokat tartani. Mióta elkészültünk, azóta októberben mindig megtartjuk a Hajómalom Ünnepet a hónap első hétvégéjén. A mai napig túlnyomórészt önkéntesek dolgoznak a skanzenban. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek a kézműves foglalkozásokon keresztül minél többet megismerjenek a hagyományokból. Azt látjuk, hogy a gyerekek itt nem veszik elő a telefonjukat, ami manapság egy nagyon fontos mérőfok. Ez azt mutatja, hogy jó úton járunk. Mostanra már eljutottunk addig, hogy egy minimum fél napos látnivaló csomagot tudunk megismertetni az emberekkel, ezért az lenne a cél, hogy a nagyobb turista hajók is megálljanak. Úgy gondolom, hogy ha már az üzleti életben valamit elértünk, akkor fel kell vállalni a társadalmi felelősségünket és be kell kapcsolódni a civil életbe is.

„Úgy gondolom, hogy ha már az üzleti életben valamit elértünk, akkor fel kell vállalni a társadalmi felelősségünket és be kell kapcsolódni a civil életbe is."

palikvera kicsi4

Forrás: IFKA / Kellessy Tibor


 

IFKA logo

RÉV Szolgálat Kecskemét logó