Végzettség: könyvvizsgáló
Munkakör: könyvelői iroda tulajdonos
Breznyánné Rózsavölgyi Andrea alkalmazotti státusz mellett először másodállásban kezdte kiépíteni a saját könyvelő praxisát, majd a korábbi fő állását lecserélte a könyvelő vállalkozására.
Mindezekről és saját karrierútjáról is vallott nekünk: Breznyánné Rózsavölgyi Andrea története következik.
A főiskola végeztével választhattam, hogy a NAV-hoz vagy egy könyvelő irodába megyek dolgozni. Az utóbbit választottam. A könyvelő iroda egy barátnőm édesanyjáé volt, aki több cégnek könyvelt. Első hónapokban nagyon sok segítséget kaptam tőle. Ezután az ország egyetlen zabmalmát üzemeltető Fortunate Kft.-nél helyezkedtem el gazdasági vezetőként Lajosmizsén. Közben ismerősök folyamatosan kerestek, hogy könyvelnék-e nekik? El tudtam vállalni ezeket a megbízásokat, mert a főnökömet az érdekelte, hogy kész legyen a munka. Nem érdekelte, hogy két napot vagy két órát, vagy 22 órát dolgoztam egy nap. Én osztottam be az időmet és a munkát. Mindig határidőre elkészültem. Közben két tulajdonosváltás is történt a cégnél, de a rugalmas foglalkoztatásom nem változott, mert megbízható voltam. Egyre több ügyfelem lett és 1996-ban állapotos lettem. Elhívtam magamhoz dolgozni az egyik barátnőmet, aki akkor bankban dolgozott. A könyvelőirodai munkán túl előfordult, hogy a gyermekem körül segített. Azóta szakmai végzettségeket szerzett, saját irodája van, és külsősként segíti a munkánkat. Folyamatosan bővült az ügyfélkörünk, így még egy új kollégát is felvettünk. Közben megszültetett a második fiam. A malom újra tulajdonost cserélt és az új vezetés elvárta, hogy heti 5 napot legyek jelen, amit nem vállaltam. Addigra már annyi ügyfele volt a könyvelőirodának, hogy bátran le tudtam mondani erről a munkahelyről. Onnantól kezdve tovább tudtuk bővíteni a cég ügyfélkörét, mert napi több órám szabadult fel. A könyvelésen kívül egyszerűbb pályázatokat is megírunk. Pár éve végeztem könyvvizsgálóként, három éve könyvvizsgálattal is foglalkozunk. Velem együtt öten dolgozunk az irodában, egy fő otthonról dolgozik, egy pedig beugrósként, hiszen kicsi gyermeke van.
A-Z-ig végig tudjuk vinni mindazt, ami egy vállalkozás indításával, működtetésével vagy befejezésével kapcsolatos. A technika és az eljárásrend is annyira fejlett, hogy e-papíron szinte mindent meg tudunk oldani. Ha a partnernek van ügyfélkapuja, akkor mi el tudunk mindent intézni, neki csak a vállalkozás működtetésével kell dolgoznia.
Az életem igazi fordulópontja az volt, amikor a megosztottság a két munkahely között megszűnt. Jelentős időm szabadult fel, azután úgy osztottam be, ahogy a családomnak és nekem is a legjobb.
Előítélettel soha nem találkoztam. Egy ember legyen nő vagy férfi, ha megvan az a magabiztosága, tartása és tudása, akkor teljesen mindegy milyen nemű.
„Egy ember legyen nő vagy férfi, ha megvan az a magabiztosága, tartása és tudása, akkor teljesen mindegy milyen nemű.”
Nagyon figyelek a munkavállalók igényeire, mindenkivel jó kapcsolatom van. Összesen csak 3 munkavállaló ment el tőlünk azok közül, akiket az elmúlt 20 év alatt felvettem. Nagyon jó hangulatú az irodánk. Megfogadtam az egyetlen főnökömtől kapott tanácsot: nem számít, hogy milyen beosztás szerint dolgoznak a kollégák, csak az fontos, hogy a munka kész legyen.
„Megfogadtam az egyetlen főnökömtől kapott tanácsot: nem számít, hogy milyen beosztás szerint dolgoznak a kollégák, csak az fontos, hogy a munka kész legyen.”
Amikor a család gyarapodik, megváltozik az ember időbeosztása, megváltoznak a prioritások, ami mindenféleképpen új szervezést igényel. Mindenki életében egyedi, hogy ezt a szervezést hogyan tudja megvalósítani. Változó, hogy a család, a férj, a nagymama, egy jó barátnő, vagy bébiszitter segít megoldani a munka és a család közti kötelességek összehangolását.
Vannak határidők, amiket tartani kell, de fontos, hogy a családdal töltött idő minőségi legyen.
Döntés kérdése, hogy olyan vezető munkakört el tudok-e látni egy multinál, amikor a rugalmasság nem fér bele. Fix fizetéssel jár, de 16 órát dolgozok, és hétvégén csapatépítésre megyek. Tovább kell lépni, ha ezt problémásnak érzem.
Egy jó vezetőnek, akár férfi akár nő az illető, jó szervezőnek és rugalmasnak kell lennie. Emellett legyen képzett, magabiztos és határozott. A társadalom lehet, hogy erre egy nőt nem tart alkalmasnak, de ahogy korábban kifejtettem megfelelő szervezéssel és családi támogatással minden megoldható.
„A cég folyamatosan, kiszámíthatóan fejlődött."
Meglehet, hogy sokan félnek a nők foglalkoztatásától, mert esetleg a gyermekekkel kapcsolatos kötelességeik miatt talán bizonytalanabb, hogy mikor lehet számítani rájuk, hiszen érthető módon a családot helyezik előre. Amikor a gyerekeim betegek voltak, az első három napot otthon töltöttem velük, és a lábadozás idejére már besegített a család, hogy dolgozni is tudjak. A munkáltatók ezért félnek, hogy az anyák elsősorban a gyerekek ellátását választják, de otthonról is el lehet végezni a feladatokat. Erre nálunk is van példa és nem okoz fennakadást. Az a női munkatárs, aki így dolgozhat, stabilnak érezheti a munkahelyét, amit azzal becsül meg, hogy határidőre és jól dolgozik úgy, hogy közben nem kell választania a gyermek és munka között. Mindig a gyermek és a család az első, és megteremtünk minden feltételt, hogy emellett az iroda érdeke se sérüljön.
A munkán kívül is jó kapcsolatot ápolunk egymással. Karácsonykor közös disznótoros ebédet szerveztünk. A születésnapokat, névnapokat megünnepeljük, de adhoc kedvességek is gyakran előfordulnak. Az összes dolgozómmal baráti a viszonyom. Az ő bajuk az én bajom is, az ő örömük az én örömöm is. Az ügyfeleinkkel is jó viszonyban vagyunk, rendszeresek a nőnapi virágok, édességek, karácsonyi ajándékok, vagy akár egy komplett ebéd, vagy borvacsora meghívás.
A munkaerő kapacitást úgy szervezem, hogy inkább egy fővel többen legyünk és akkor megoldható, hogy az egyéni prioritásokra is jusson többletkapacitás. Azt gondolom, akkor működik jól a cég, ha mindenki optimális terhelés mellett is képes profitot termelni. A beosztottak a kezem alá dolgoznak, a munka befejező részét mindig én csinálom. A bővülést nem tervezem, de szolgáltatásaink hangsúlyát a könyvelésről inkább a könyvvizsgálatra szeretném áthelyezni, de ez az ügyfelek tényleges igényeitől függ.
Jó lenne ha a nők dönthetnének arról, hogy mit szeretnének csinálni. El akar menni dolgozni vagy otthon akar maradni anyaként? Vagy egy kis vállalkozást akar vezetni vagy akár egy multinál szeretne vezetői pozícióban dolgozni? Utóbbi esetben el kell fogadni, hogy ez a cél csak úgy érhető el, ha a magánügyeket is ehhez igazítja. Döntéshozó szinten abban lehetne segíteni, hogy akár egy 1 napos tájékoztató keretében megismertetik a vállalkozás életével kapcsolatos kötelezettségeket. Egy ilyen tájékoztató alapján a kezdő vállalkozó fel tudja méni, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat egy vállalkozás.
Forrás: IFKA / Kellessy Tibor